Viața contemporană și piața forței de muncă
necesită instruire și formare pentru a se concentra asupra atingerii
obiectivelor noii strategii a competențelor pentru Europa și a Strategiei
Europa 2020. Pentru a se asigura că aceste obiective vor conduce la obținerea
celor mai bune rezultate, sistemele de formare trebuie să fie orientate spre
cerere, menite să îmbunătățească calitatea și relevanța formărilor, să facă
vizibilitatea și competitivitatea competențelor, pentru a permite oamenilor să
aleagă mai bine cariera, să-și îmbunătățească șansele de viață. Potrivit
Eurostat, 20,6% dintre tinerii din Europa sunt șomeri (4,9% pe termen lung),
iar procentul de ESL și NEETS este egal - cu 11,5%. Unul dintre motivele
principale pentru statutul lor este că nu au primit îndrumare profesională
adecvată și motivare bună din partea profesorilor, în principal pentru că nu
dispun de cunoștințe, aptitudini și instrumente adecvate.
Existența
paradoxală a șomajului ridicat și a vânătorii de talente în unele domenii
ridică suspiciuni cu privire la eficacitatea orientării în carieră care conduce
la alegerea corectă a educației și profesiei. În același timp, profesorii se
confruntă cu noi provocări, deoarece nu mai sunt doar profesori, ci consilieri
și mentori. Necesitatea unor acțiuni eficiente de sprijinire a elevilor în
alegerea educației, formării și cariererei este semnificativă. Potrivit
specialiștilor, alegerea în cunoștință de cauză a carierei profesionale conduce la o satisfacție mai
mare a locului de muncă pe termen lung și la reducerea șomajului.
Proiectul REFORM - Reinforcing Educator's Competences
for Councelling and Motivation, nr. 2018-1-BG01-KA201-047903 propune să ofere profesorilor noi abilități și cunoștințe profesionale, astfel încât să își dezvolte competențele pentru acordarea de consiliere în carieră. Mai degrabă decât să se
bazeze pe metode și instrumente educaționale tradiționale și unificate,
partenerii urmăresc să ofere o nouă metodologie de învățare integrată, cu
instrumente și metode de consiliere în carieră. Profesorii au participat la dezvoltarea propriilor strategii de formare și idei de
consiliere în carieră, concentrându-se pe nevoile concrete ale elevilor și nu pe utilizarea unor instrumente deja pregătite care sunt generale
și nu specifice.
Inovația
în acest parteneriat strategic s-a concentrat pe ideea că profesorii își vor însuși o varietate de conținuturi și, în același timp, aceste conținuturi au fost orientate spre
particularitățile naționale ale fiecărui cadru educațional din țările partenere
pentru consilierea în carieră. Metodologia de învățare integrată și
îndrumarea în carieră s-a axat pe principiile de bază și cerințele
profesionale în domeniu, acoperind în același timp prioritățile
naționale pentru fiecare țară parteneră și pentru perspectiva personală a educatorului.
Obiectivele generale ale proiectului au fost: colectarea de metodologii de învățare și predare și abordări pedagogice
în domeniul orientării carierei în școli, testarea, adaptarea și implementarea practicilor inovatoare care pot
oferi cunoștințe, aptitudini și competențe (atitudini) profesioniștilor care
vor avea nevoie în activitatea lor de consiliere de carieră, dezvoltarea unei metodologii integrate de învățare cu instrumente și
metode care să asigure motivația, coaching-ul și sprijinul pentru consilierea
în carieră, dezvoltarea abilităților și cunoștințelor profesorilor în ceea ce privește
îndrumarea în carieră, astfel încât aceștia să își dezvolte competențele de
îndrumare a elevilor în carieră, îmbunătățirea competențelor sociale, digitale, personale și
metodologice ale profesorilr, dobândirea de către profesori a instrumentelor necesare pentru a-și spori
capacitatea de a sprijini elevii în alegerea carierei profesionale sau de a
reuși pe piața forței de muncă, realizarea unei rețele de profesori care să coopereze și să facă
schimb de bune practici.
Activități în cadrul proiectului:
· Crearea de metode didactice și
abordări pedagogice pentru dezvoltarea unei metodologii integrate de învățare
cu instrumente și metode de consiliere în carieră (CC-Box);
Elaborarea metodologiei de
învățare integrată pentru consilierea în carieră;
Instruirea internațională a
practicienilor din domeniul educației în furnizarea de îndrumări în carieră
utilizând CC-Box și E-CC-Box;
·
Evenimente multiplicatoare pentru
testarea, feedback-ul și diseminarea rezultatului intelectual al proiectului
pentru cel puțin 25 de profesori practicanți/ țară.
Orientarea profesională este importantă și aplicabilă atât pentru elevi, cât și pentru adulți. Foarte des părinții participă activ la alegerea tipului de învățământ secundar și chiar la alegerea universității, fără să aibă în vedere faptul că orientarea profesională aleasă nu ar putea fi cea corectă, fără perspective de dezvoltare. În alte cazuri, alegerea este doar una întâmplătoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu