sâmbătă, 23 ianuarie 2021

Proiectul Erasmus+ "REFORM" - Metodologia pentru asigurarea consilierii în carieră și orientare profesională în școli

 

        Viața contemporană și piața forței de muncă necesită instruire și formare pentru a se concentra asupra atingerii obiectivelor noii strategii a competențelor pentru Europa și a Strategiei Europa 2020. Pentru a se asigura că aceste obiective vor conduce la obținerea celor mai bune rezultate, sistemele de formare trebuie să fie orientate spre cerere, menite să îmbunătățească calitatea și relevanța formărilor, să facă vizibilitatea și competitivitatea competențelor, pentru a permite oamenilor să aleagă mai bine cariera, să-și îmbunătățească șansele de viață. Potrivit Eurostat, 20,6% dintre tinerii din Europa sunt șomeri (4,9% pe termen lung), iar procentul de ESL și NEETS este egal - cu 11,5%. Unul dintre motivele principale pentru statutul lor este că nu au primit îndrumare profesională adecvată și motivare bună din partea profesorilor, în principal pentru că nu dispun de cunoștințe, aptitudini și instrumente adecvate. 
       Existența paradoxală a șomajului ridicat și a vânătorii de talente în unele domenii ridică suspiciuni cu privire la eficacitatea orientării în carieră care conduce la alegerea corectă a educației și profesiei. În același timp, profesorii se confruntă cu noi provocări, deoarece nu mai sunt doar profesori, ci consilieri și mentori. Necesitatea unor acțiuni eficiente de sprijinire a elevilor în alegerea educației, formării și cariererei este semnificativă. Potrivit specialiștilor, alegerea în cunoștință de cauză a carierei profesionale conduce la o satisfacție mai mare a locului de muncă pe termen lung și la reducerea șomajului.
    Proiectul REFORM - Reinforcing Educator's Competences for Councelling and Motivation, nr. 2018-1-BG01-KA201-047903 propune să ofere profesorilor noi abilități și cunoștințe profesionale, astfel încât să își dezvolte competențele pentru acordarea de consiliere în carieră. Mai degrabă decât să se bazeze pe metode și instrumente educaționale tradiționale și unificate, partenerii urmăresc să ofere o nouă metodologie de învățare integrată, cu instrumente și metode de consiliere în carieră. Profesorii au participat la dezvoltarea propriilor strategii de formare și idei de consiliere în carieră, concentrându-se pe nevoile concrete ale elevilor și nu pe utilizarea unor instrumente deja pregătite care sunt generale și nu specifice. 
      Inovația în acest parteneriat strategic s-a concentrat pe  ideea că profesorii își vor însuși o varietate de conținuturi și, în același timp, aceste conținuturi au fost orientate spre particularitățile naționale ale fiecărui cadru educațional din țările partenere pentru consilierea în carieră. Metodologia de învățare integrată și îndrumarea în carieră s-a axat pe principiile de bază și cerințele profesionale în domeniu, acoperind în același timp prioritățile naționale pentru fiecare țară parteneră și pentru perspectiva personală a educatorului.

Obiectivele generale ale proiectului au fost: colectarea de metodologii de învățare și predare și abordări pedagogice în domeniul orientării carierei în școli, testarea, adaptarea și implementarea practicilor inovatoare care pot oferi cunoștințe, aptitudini și competențe (atitudini) profesioniștilor care vor avea nevoie în activitatea lor de consiliere de carieră, dezvoltarea unei metodologii integrate de învățare cu instrumente și metode care să asigure motivația, coaching-ul și sprijinul pentru consilierea în carieră, dezvoltarea abilităților și cunoștințelor profesorilor în ceea ce privește îndrumarea în carieră, astfel încât aceștia să își dezvolte competențele de îndrumare a elevilor în carieră, îmbunătățirea competențelor sociale, digitale, personale și metodologice ale profesorilr, dobândirea de către profesori a instrumentelor necesare pentru a-și spori capacitatea de a sprijini elevii în alegerea carierei profesionale sau de a reuși pe piața forței de muncă, realizarea unei rețele de profesori care să coopereze și să facă schimb de bune practici.

Activități în cadrul proiectului:

·                   Crearea de metode didactice și abordări pedagogice pentru dezvoltarea unei metodologii integrate de învățare cu instrumente și metode de consiliere în carieră (CC-Box);
      Elaborarea metodologiei de învățare integrată pentru consilierea în carieră;
       Instruirea internațională a practicienilor din domeniul educației în furnizarea de îndrumări în carieră utilizând CC-Box și E-CC-Box;
·        Evenimente multiplicatoare pentru testarea, feedback-ul și diseminarea rezultatului intelectual al proiectului pentru cel puțin 25 de profesori practicanți/ țară.  
           Orientarea profesională este importantă și aplicabilă atât pentru elevi, cât și pentru adulți. Foarte des părinții participă activ la alegerea tipului de învățământ secundar și chiar la alegerea universității, fără să aibă în vedere faptul că orientarea profesională aleasă nu ar putea fi cea corectă, fără perspective de dezvoltare. În alte cazuri, alegerea este doar una întâmplătoare.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu